06
sie
2020
Aktualności

Nowa w 100% elektryczna Mazda MX-30

Samochód elektryczny dla kierowcy i dla środowiska

Koncepcja„Human Modern” przesuwa granice stylistyki Kodo

Styl Mazdy MX-30 zachowuje piękne, starannie wydobywane formy cechujące język projektowania Kodo. Jednocześnie, jest on silniej inspirowany koncepcją „Human Modern” – badania bardziej ekspresyjnego kierunku w projektowaniu, który odzwierciedla nowe, dopiero kształtujące się wartości i style życia.

Koncepcja „Human Modern” stała się źródłem wielu niepotykanych wcześniej kierunków projektowania. Nadwozie samochodu cechuje bezkompromisowa prostota mająca podkreślać piękno zwartej bryły. Z kolei drzwi typu freestyle i górna, przeszklona partia kabiny z mocnymi obramieniami nadają wnętrzu poczucie obszernej i jasnej przestrzeni.

Kabinę zaprojektowano tak, by zapewniać pasażerom wrażenie „otulenia otwartością”. Wśród elementów, które temu sprzyjają, są pływająca konsola środkowa oraz nietypowe materiały, mające maksymalnie ograniczać uciążliwość dla środowiska.

Nowa Mazda MX-30

Wnętrze – doskonałe wykonanie i materiały przyjazne dla środowiska

Zespół projektowy zwracał szczególną uwagę nie tylko na wybór właściwych materiałów do urządzenia wnętrza, lecz również na eksponowanie ich w sposób najlepiej ukazujący ich zalety.

Na przykład, tradycyjny korek został użyty na powierzchni konsoli środkowej tak, aby podkreślić fakturę i wizualne ciepło tego materiału. Na boczkach drzwi wykorzystano tkaninę z włókna o fakturze sprawiającej wrażenie przenikania się z powietrzem, co jeszcze silniej akcentuje poczucie lekkości i otwartości wnętrza, tworzone przez wiele starannie dopracowanych detali.

Obydwa te materiały zaprojektowano jako przyjazne dla środowiska i odnawialne. Tkanina na tapicerkę drzwi powstaje z recyklingu plastikowych butelek, natomiast korek pozyskuje się z kory drzew bez ich ścinania. Co więcej, Mazda zastępuje tapicerkę z prawdziwej skóry materiałem imitującym ją, lecz nie pochodzącym od zwierząt.

Mazda MX-30 jako pierwszy model tej marki wyposażona jest w panel sterowania klimatyzacją z ekranem dotykowym – o przekątnej 7 cali, umieszczonym w dolnej partii konsoli środkowej. Elementy sterowania są czytelnie rozmieszczone i inteligentnie pogrupowane, co sprzyja bezpiecznej i intuicyjnej obsłudze.

Od projektu i technologii, po materiały i funkcjonalność, wszystkie elementy kabiny tworzą konsekwentną całość – przestrzeń, która już w chwili otwarcia drzwi i następnie przez cały czas jazdy, aż do opuszczenia pojazdu stwarza atmosferę ufności i spokoju.

Nowa w 100% elektryczna Mazda MX-30

Projekt skupiony na człowieku jako źródło czystej przyjemności prowadzenia

Każda Mazda zaprojektowana jest tak, by dostarczać wyjątkowej przyjemności prowadzenia zgodnie z realizowaną przez tego producenta ideą Jinba-Ittai – jedności pojazdu i kierowcy. Wraz z premierą najnowszej generacji Mazdy 3 w roku 2019 firma zastosowała swoją architekturę Skyactiv-Vehicle w nowej wersji – jako zestaw technik konstrukcyjnych następnej generacji, mających na celu dalsze rozwinięcie filozofii projektowania skupionego na człowieku.

MX-30 korzysta z tych zaawansowanych technik jako trzeci nowy pojazd w ramach następnej generacji Mazdy, po modelach Mazda3 i CX-30. Została zaprojektowana tak, aby podczas prowadzenia dostarczać czystych i jedynych w swoim rodzaju doznań Jinba-Ittai, w unikatowy sposób dopasowanych do gładkości i jednorodności zachowań samochodu o napędzie całkowicie elektrycznym.

Technologia napędu elektrycznego e-Skyactiv

Zastosowana w MX-30 nowa technologia napędu elektrycznego e-Skyactiv łączy wykorzystanie akumulatora litowo-jonowego i silnika elektrycznego z użyciem rozwiązań będących realizacją filozofii konstrukcyjnej Mazdy, skupionej na człowieku. Zapewnia ona kierowcom doznanie wyjątkowo gładkiego, cichego i jednorodnego prowadzenia pojazdu i jego bezpośrednich, wiernych reakcji na wszystkie impulsy i komendy.

Nowa Mazda MX-30

Konfiguracja i parametry systemu

Na komponenty instalacji wysokiego napięcia systemu e-Skyactiv składają się silnik, pakiet akumulatorów, falownik oraz przetwornica napięcia DC-DC (prąd stały-prąd stały). Prąd stały czerpany z akumulatorów przetwarzany jest przez przetwornicę na prąd przemienny, który zasila silnik, natomiast przetwornica DC-DC obniża napięcie dla potrzeb zasilania różnych urządzeń pomocniczych samochodu, pracujących pod napięciem 12V.

Silnik, falownik, przetwornica napięcia i skrzynka przyłączowa zabudowane są w postaci zintegrowanego modułu wysokiego napięcia, który zamontowany jest w przedniej części samochodu. Pojemność akumulatora wysokiego napięcia umieszczonego pod podłogą auta zostały starannie dobrane w celu obniżenia do minimum emisji CO2 w całym swoim cyklu eksploatacyjnym, liczonym od wydobycia surowców energetycznych aż po utylizację zużytego akumulatora.

Silnik synchroniczny zasilany prądem przemiennym, chłodzony cieczą, osiąga maksymalną moc 105 kW i maksymalny moment obrotowy 265 Nm. Ogniwa pryzmatyczne akumulatora litowo-jonowego pod napięciem 355 V zapewniają łączną moc elektryczną 35,5 kW.

Aby zmniejszyć wysokość pakietu akumulatorów i jej wpływ na przestrzeń w kabinie, wykorzystano moduły o wysokiej gęstości i magistralę okablowania z cienkich przewodów. Rozwiązania te zmniejszają wielkość instalacji pomiędzy komponentami wysokiego napięcia, co z kolei umożliwia użycie cieńszych rurek systemu chłodzenia.

Moduł akumulatorów jest sztywno zamocowany do nadwozia MX-30 w celu zwiększenia ogólnej sztywności konstrukcji. Gniazda ładowania zwykłego i szybkiego połączone są w zestaw, dostępny na prawym tylnym błotniku, natomiast przewód ładowarki prądu przemiennego umieszczony jest w bagażniku.

Kolejną cechą systemu jest układ kontrolny minimalizujący straty energii z całej instalacji, w tym z falownika, silnika oraz straty ponoszone na przetwarzaniu energii zgromadzonej w akumulatorze na siłę napędową. Układ ten reguluje obieg energii w pojeździe i w ramach całego systemu pozwala obniżyć zużycie mocy, tym samym maksymalizując ilość energii bezpośrednio wykorzystywaną do napędzania Mazdy MX-30.

Moc maksymalna systemu 107 kW/145 KM i maksymalny moment obrotowy 270,9 Nm (przy zużyciu energii elektrycznego wg normy WLTP w cyklu mieszanym na poziomie 19 kWh/100 km i emisjach CO2 0 g/km)[1] przenoszone w MX-30 na przednie koła, umożliwiają przyśpieszanie o 0 do 100 km/h w 9,7 s. i osiąganie elektronicznie ograniczonej prędkości maksymalnej 140 km/h. Przy zużyciu energii na poziomie 190 Wh/km, czyli 19 kWh/100 km (wg normy WLTP w cyklu mieszanym), zasięg modelu MX-30 mierzony wg normy WLTP wynosi 200 km, co znacznie przekracza przeciętny dzienny przebieg kierowców europejskich, wynoszący 48 km[2].

Mazda MX-30 wnętrzne

Metody i czas ładowania

System e-Skyactiv można ładować prądem przemiennym o mocy do 6,6 kW albo, szybką metodą, przy użyciu prądu stałego. Model ten umożliwia ładowanie prądem stałym zgodnie ze standardami CHAdeMO lub COMBO. Przyjęcie standardu właściwego dla konkretnego regionu umożliwia ładowanie Mazdy MX-30 na każdej stacji ładowania na świecie. Akumulator Mazdy MX-30 można naładować od poziomu 20% do 80% w ciągu 3 godzin stosując prąd przemienny lub w 36 minut prądem stałym[1].

Nadwozie

Oryginalna, stosowana przez Mazdę koncepcja nadwozia, opartego na prostej ramie przestrzennej wzmocnionej ciągłymi strukturami pierścieniowymi, jest w modelu MX-30 rozwinięta poprzez dalsze zwiększenie sztywności i skuteczności przenoszenia energii. Pionowe, poprzeczne i podłużne łączniki wielokierunkowych struktur pierścieniowych nadwozia zwiększają sztywność i jednocześnie skracają opóźnienia w przenoszeniu energii, pozwalając maksymalnie wykorzystać tłumiące działanie amortyzatorów i opon.

Działające na pojazd siły pochodzące od nawierzchni drogi skupiane są w konkretnych miejscach, gdzie zostają wychwycone przez specjalne struktury wytłumiające, które pełnią rolę materiału buforowego. W ten sposób nadwozie zostaje skutecznie uwolnione od wibracji, które w przeciwnym razie byłyby źródłem hałasu. Efekt ten osiągnięty jest bez zwiększania masy pojazdu.

Wprowadzenie pakietu akumulatorów jako elementu wielokierunkowych struktur pierścieniowych nadwozia dodatkowo wzmacnia ten efekt, ponieważ zapewnia znaczne zwiększenie sztywności ukośnej. Rama otaczająca pakiet akumulatorów zamocowana jest do nadwozia w 20 miejscach.

Proste poprzeczki zamykające pakiet akumulatorów od góry i od dołu współdziałają ze wzmocnioną strukturą pierścieniową przy punktach mocowania tylnej osi i zdecydowanie skracają opóźnienia w przenoszeniu sił działających na nadwozie.

W sumie, w nowym modelu Mazdy o napędzie elektrycznym rozwiązania te umożliwiły skrócenie o 24% czasu opóźnienia przeniesienia sił od przodu do tyłu pojazdu, w porównaniu do modeli napędzanych silnikami spalinowymi, co znacznie poprawia jakość prowadzenia samochodu.


Nowa Mazda MX-30 wnętrze

Źródło informacji i zdjęć: https://www.mazda-press.com/pl/

Więcej informacji o modelu na stronie: https://www.mazda-warszawa-odyssey.pl/modele/mazda-mx-30/

AktualnościCo nowego?

KontaktZapraszamy do kontaktu

All rights reserved 2020 for Odyssey sp. z o.o. created & designed by trendmark